Hikayat jari Dang Amai

Sumbangsih untuk Bonda Almarhumah Dayang Hjh Halimah Hj Yussof




Malaysia:
  • VANILLA PASTRY BANDAR BARU BANGI.


  • Brunei Darussalam
  • BEST EASTERN BOOK STORE BRUNEI DARUSSALAM
  • LE APPLE BAKERY
  • PUSTAKA REMAJA


  • On-Line Sale:
  • JEMARI SENI
  • E-KEDAI














    PURIH BANGSA

    Brunei tanah air kita
    Warisan berkurun lamanya
    Budaya Melayu teras bangsa
    Islam cara hidup kita

    Kita purih pancir mulia
    Tabah gagah berhemah tinggi
    Bermaruah dan berperibadi
    Bersopan sedar harga diri

    Masa depan penuh cabaran
    Kita ungkayahkan dengan iman
    Dengan ilmu bakti setia
    Ikhlas amanah kerana Allah

    Bangunkan kemakmuran
    pelihara keamanan
    Teguhkan kedaulatan
    Tegakkan keadilan
    Junjunglah kebenaran
    Hidupkan kerohanian
    Ajaran Allah kita turutkan

    Tegak bersatu mendukung negara
    Brunei sejahtera bumi tercinta
    Taat setia rakyat bahagia
    Di bawah naungan Sultan kita





    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Anak pemagat dibawa lari,
    Dibawa oleh anak Benggali;
    Mari tuan duduk kemari,
    Makan sirih bersama kami
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




  • << December 2005 >>
    Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
     01 02 03
    04 05 06 07 08 09 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30 31




    Wednesday, December 28, 2005
    Fudgy Brownies

    6 oz good bittersweet chocolate

    2 oz unsweetened chocolate, chopped

    1 sticks (12tablespoons) unsalted butter

    1 cup sugar

    2 teaspoons vanilla extract

    4 large eggs

    teaspoon salt

    1 cup all-pupose flour

    1 cup(6oz) semisweet chocolate chips

    1 cup almond, chopped (optional)

    Preheat oven to 180celcius. Butter and flour a 13-by-9-inch baking pan, knocking off excess flour.

    Melt bittersweet and unsweetend chocolate with unsalted butter in a medium metal bowl set over a pan of barely simmering water, stirring until smooth. Remove from heat and cool to lukewarm.

    Stir sugar and vanilla into chocolate mixture, then add eggs one at a time, stirring well after each addition. Add salt and flour, stirring until just combined. then stir in chocolate chips and chopped almond.

    Pour batter into baking pan and smooth top. Bake until wooden pick or skewer inserted in center comes out with some moist crumbs adhering, 25 to 30 miniutes. Cool completely in pan on a rack, then cut into 24 bars.

    ~Sekapur Sireh~

    Mudahkan?? Semudah A B C. Kita campak je bahan-bahan semua tu. Dah jadi sebiji brownies yang menyelirakan. Sebenarnya tahap kepanasan oven dan jangka masa membakar brownies ini tidak banyak sedikit akan mempengaruhi tekstur brownies anda. Sama ada brownies anda akan jadi fudgy ataupun keras. Satu yang anda harus ingat, simpan semalaman dalam peti sejuk sebelum dihidang. Tekstur brownies anda akan lebih cantik dan lebih mudah untuk  dipotong. Rasanya pun lebih umph....

    Setelah Dang Ayang membuat carta desebencrownies yang katanya aku suka tayang resipi maka aku pon belek baliklah n3 ku yang lepas-lepas, baru ku sedari, blog aku sudah jadi sebuah blog dapor. Didalam tracker ku juga menunujukan pencarian resipi adalah statisktik yang paling tertinggi sekali.

    All Keywords Unique Visitors
      638     4.34%     resipi  
      531     3.61%     resepi  
      499     3.39%     brunei  
      425     2.89%     biskut  
      370     2.51%     raya  
      342     2.32%     gambar  
      300     2.04%     sultan  
      290     1.97%     perkahwinan  
      272     1.85%     melayu  
      222     1.51%     kek  
      158     1.07%     pengantin  
      120     0.82%     kuih  
      119     0.81%     suria  
      119     0.81%     kueh  

    Terima kasih kepada PinkJambu yang bersusah payah mengirimkan aku kueh Karas(kueh Jala di Bonai). Bila pulak nak buat kelas kueh Karas nih. Tak kan pasal banjir kat Jitr@ tuh, kilang PinkJambu gulong tikar pulak.. Tak lupa jugak pada sepupu kita Wan Em'pok Kekabu yang susah-susah buat serunding untuk akak. Berapa hari Em parut kelapa buat kerisik yang sedap tuh :P Untuk Infa dan Klena ingatan kalian buat Nina terkedu. Buat Majidah, maaf menyusahkan sangat. CD Amy Mastura tuh buat Kak Long (Liyana) makin cemburu pada Leynah. Dan kepada Birunila, Eita  dan semua yang buat heboh diperjumpaan bersama Dang Ayang, ku terima salam adik-adik dan kakak-kakak dengan perasaan dot dot dot  menci menci menci ketuk kepala Birunila.. PinkJambu.. Eita.. ngan bantal Wan Em'pok Kekabu.

    ItikQuack kesian kan kita???? ditinggalkan Kaka Basai.. uwaaaaa : ((: ((: ((: ((

    P/s - n3 ni dah lama terperap dalam savedraft sebelum tersampok lagi. Inilah yang ku janjikan pada AN. Maaf terpaksa lama menunggu. Harap menjadi Big Smile

    Posted at 01:36 pm by ninasuria

    Em
    December 28, 2005   11:18 PM PST
     
    uwaaa! kak nina dah tau rahsia kerisek ku...
    bila la boleh mkn fudgy An resipi kak nina ni...An, kalo tak buat......siap!
    birunila
    December 29, 2005   07:21 AM PST
     
    nina :o
    pinkJambu
    December 29, 2005   08:26 AM PST
     
    hiahhhh..iahhhhh *sound efek ala ninja* iahhhhhh..*elak dari kena ketuk ngan bantak kekabu*..iahhhh.
    nina
    December 29, 2005   03:58 PM PST
     
    EM sumpah wallah akak tak tau pon rahsia kerisik tu.. :P ni mesti dah masuk posyon 14 hikhikhikhik

    AN dengar tu EM dah cukup ngan kayu api :P

    Birunila napa terkezut.. tertelan putik durien

    Pinkjambu yeehaaaaaa wacaaaa *silat balik guna pendekar mostar kuda lima2*
    JiD
    December 29, 2005   04:58 PM PST
     
    heheheh...**sengeh sampai telinga** tak der susah pun kak..tapi tak dpt nak tinggalkan wasiat lama2 dgn kak ryn ari tuh..sbb jid kelam kabut kena balik opis sebelum pkl 6pm...uwaaaaaaaaa...
    itikQUACK
    December 31, 2005   02:36 PM PST
     
    uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!
    uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!
    mmg kesian org kena tinggal ni, uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!
    kak mon
    January 1, 2006   08:15 AM PST
     
    Jid
    wasiat tu betul2 berhantu *wink* siannya adik akak nih.. nasib x langgar orang ek :D

    ItikQuak
    Nah amik lah towel nih *kuarkan towel guna lap meja* uwaaaaaaaaaaa join nangis ngan itik lagi sampai lock jaw
    tulip
    January 1, 2006   03:23 PM PST
     
    *tutup telinga 2-2 belah* adoi!!! sumbangnya suara org dok nangis tu... menganggu org tido jek... :P

    kak nina, ucu... agaknya yg banjir kat kedah tu air mata yg turun dr borneo ke? hahaha
    AN
    January 6, 2006   12:42 PM PST
     
    Kak Nina,

    terimakasih banyak2 sebab bagi resepi brownies nih, memang teringin nak cuba. Harap2 menjadi lah. Resepi bread pudding kak nina dah 2 kali buat, banyak betul permintaan suruh buat lagi.
     

    Leave a Comment:

    Name


    Homepage (optional)


    Comments




    Previous Entry Home Next Entry


    Blogdrive