Hikayat jari Dang Amai

Sumbangsih untuk Bonda Almarhumah Dayang Hjh Halimah Hj Yussof




Malaysia:
  • VANILLA PASTRY BANDAR BARU BANGI.


  • Brunei Darussalam
  • BEST EASTERN BOOK STORE BRUNEI DARUSSALAM
  • LE APPLE BAKERY
  • PUSTAKA REMAJA


  • On-Line Sale:
  • JEMARI SENI
  • E-KEDAI














    PURIH BANGSA

    Brunei tanah air kita
    Warisan berkurun lamanya
    Budaya Melayu teras bangsa
    Islam cara hidup kita

    Kita purih pancir mulia
    Tabah gagah berhemah tinggi
    Bermaruah dan berperibadi
    Bersopan sedar harga diri

    Masa depan penuh cabaran
    Kita ungkayahkan dengan iman
    Dengan ilmu bakti setia
    Ikhlas amanah kerana Allah

    Bangunkan kemakmuran
    pelihara keamanan
    Teguhkan kedaulatan
    Tegakkan keadilan
    Junjunglah kebenaran
    Hidupkan kerohanian
    Ajaran Allah kita turutkan

    Tegak bersatu mendukung negara
    Brunei sejahtera bumi tercinta
    Taat setia rakyat bahagia
    Di bawah naungan Sultan kita





    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Anak pemagat dibawa lari,
    Dibawa oleh anak Benggali;
    Mari tuan duduk kemari,
    Makan sirih bersama kami
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




  • << November 2006 >>
    Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
     01 02 03 04
    05 06 07 08 09 10 11
    12 13 14 15 16 17 18
    19 20 21 22 23 24 25
    26 27 28 29 30




    Thursday, November 23, 2006
    Summer Fruit Pie topping with meringue

    Crust

    300gm self rising flour(sifted)

    60gm frozen president butter

    60gm shortening

    60gm water(cold)

    1 egg yolk(whisk lightly)

     

    Filling

    250gm Apple and cranberry pie filling(canned)

    250gm Mix Summer Fruits(frozen)

    300gm browning sugar(Light)

     

    Topping

    5 eggs white (room temp)

    350gm caster sugar

    2 t.s corn flour

    1 t.s vinegar

     

    1. Cut butter and shortening into chunks.

    2. Add in flour and rub with your finger tips until bread-like-crumbs form.

    2. Add in egg yolk and mix well by using knife.

    3. Pour water gradually and mix well. Once the mixture is combined and forms a ball, knead the dough by your hand until smooth and elastic a bit . You can add more flour if your dough still wet.

    4. Allow dough to rest in refrigerator 20 minutes before rolling.

    5. Roll the dough on a flat clean surface and transfer to the pie plate and prick with fork to prevent shrinkage. Bake the pie crust about 10minutes at 180 degrees C.

    6. Fill it with pie filling as shown in the picture.(Click here)

    7. Put it back into the oven and bake 20minutes at 180 degrees C.

    8. Top with the meringue(see my previus post on pavlova) and bake another 10minutes with 250 degress C.

     

    ~Sekapur Sireh~

    Alhamdulillah hari ini aku kembali duduk dikerusi ku semula. Setelah dua hari kami menjadi 'bai jaga' di persidangan ahsyemmmm... Berkerja disebalik tabir memanglah meresahkan. Yah resah! Memang aku resah. Walau aku hanya orang kecil. Tapi tanggung jawab yang amat besar diletakkan dibawah bahu kecil kami itu amat menakutkan. Resah takut ada kesilapan teknikal yang tidak dapat kami tangani. Maklum persidangan itu melibatkan orang-orang VVIP negara-negara ASEAN. Dan yang ngerinya lagi Si Pemerhati bermata biru yang selalu mencari kesilapan kita. Dan resah lagi.. kerna menanti sesuatu yang tak pasti.

     

    Ini janji ku; Pie Puteri Salju. Kenapa aku gelar begitu??? Sebab, dia ada ikan Tongue .Ingat pulak iklan vitamin nih. Ok kembali kepada sebab-musebabnya. Pertama kerana aku menggunakan buah-buahan yang tempat tinggalnya dinegara salji. Sebab kedua pulak, buih putih telor itu memang menyerupai salji. Sejuk jer tengok kepulan buih putih telor tuh.  Kalau nak terai pie ini memang sesuai untuk hujung minggu nih. Tapi kakmOn pesan janganlah 'modify' gula yang disarankan itu. Kang jadi pulak macam kakmOn. Makan pie yang manis diluar masyem didalam. Bak kata arwahR.Tompel dalam filem Ahmad Albab; "kopinya hitam, pekat, melekat.. tak de gula tak de ma'na".

     

    TIPtop Peti Ais Dua Pintu

    1. Kalau nak kulit pie anda ranggup gunalah tepung gandum biasa(all purpose flour)

    2. Kalau nak kulit pie macam tekstur roti, gunalah tepung berprotin tinggi.

    3. Kegunaan lemak dan cecair jugak dapat mempengaruhi kulit pie anda. Cuma satu pesan kakmOn guna kaedah 3-2-1 untuk kering-lemak-cecair.

    4. Pastikan anda menggunakan lemak dan cecair yang keluar dari peti ais dua pintu. Satu pintu pun memadai Big Smile.

    5. Terlalu lama mengadun doh juga menambah kekurangan perisa kulit pie anda.

    6. Pada yang novis tolong jangan pandai-pandai modify yang kita tidak arif.

    7. Untuk yang pro pulak, be adventurous sikit!. Seperti mentega misalnya, kita boleh guna minyak atau krim keju sebagai ganti. Dan bahan air tukar pada susu atau krim atau anda boleh cuba gantikan dengan jus minuman.. amacam??? 

    Posted at 12:10 pm by ninasuria

    Jid
    November 24, 2006   05:13 PM PST
     
    uwaaa.....tak nampak pun pie puteri salju..huhuhuhu....cane nak makan nih??
    kakmOn
    November 26, 2006   01:10 PM PST
     
    ko tak nampak??? pi pinjam teropong kakmOn kat umah klavu
     

    Leave a Comment:

    Name


    Homepage (optional)


    Comments




    Previous Entry Home Next Entry


    Blogdrive